Miło w Mieście

  • Partnerzy: Urząd Miejski w Tczewie Flex Poland
  • Status: W trakcie realizacji
  • Odbiorcy: dzieci uczące się w tczewskich przedszkolach i szkołach podstawowych - klasy 1-3
  • Osoba odpowiedzialna za realizację: Paulina Kremer
  • Kontakt:: pkremer@atoheca.pl

         ⇓

         ⇓

         ⇓

         ⇓

„Miło w mieście” to kampania edukacyjna w tczewskich przedszkolach i szkołach podstawowych zachęcająca rodziców i dzieci do wyboru aktywnych form docierania do placówek edukacyjnych. Kampania edukacyjna ma na celu zmniejszenie odsetka dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół. Kampania jest prowadzona w okresie od marca do czerwca 2021 r.

Program edukacyjny polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie marzec-czerwiec za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Jest to pierwsza kampania, która będzie zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem.

Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.

W ramach projektu przygotowaliśmy specjalne zeszyty ćwiczeń dla dzieci. Zeszyty są podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie.

Co to jest mobilność aktywna?

Jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.

Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?

  • Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.)
  • Dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną
  • Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach

Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.

Kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych.

Poniżej materiały edukacyjne stworzone przez nasz zespół:

Zeszyt Ćwiczeń dla przedszkoli i zerówek

Zeszyt ćwiczeń dla przedszkoli i zerówek – pomoc dla nauczycieli

Zeszyt ćwiczeń dla klas pierwszych

Zeszyt ćwiczeń dla klas pierwszych – pomoc dla dla nauczycieli

Zeszyt ćwiczeń dla klas drugich

Zeszyt ćwiczeń dla klas drugich – pomoc dla nauczycieli

Zeszyt ćwiczeń dla klas trzecich

Zeszyt ćwiczeń dla klas trzecich – pomoc dla nauczycieli

W kampanii biorą udział:

  • Szkoła Podstawowa nr 1
  • Szkoła Podstawowa nr 7
  • Szkoła Podstawowa nr 11
  • Szkoła Podstawowa nr 12
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori
  • Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
  • Przedszkole Niepubliczne Domek Przedszkolaka Montessori
  • Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
  • Niepubliczne Przedszkole i Żłobek “Bajkowe”
  • Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”
  • Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 1”
  • Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 2”
  • Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”
  • Niepubliczne Przedszkole “Słoneczko”
  • Niepubliczne Przedszkole “Fantazja”
  • Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”
  • Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”
  • Niepubliczne Przedszkole “Na Górkach”